fredag 30 november 2012

Fransmannen vs bilen

Fransmän kan verkligen inte köra bil. Det är precis som om de lämnat hjärnan hemma. Jag har nog fascinerats av fransmännens oförmåga att köra bil sedan jag kom. Klockan tolv en vardag ska man hålla sig ifrån centrum i Vichy, för då är det fullsmockat med bilar. Snabbt kör de också. Jag är faktiskt lite rädd när jag ska korsa gator, om jag kommer över överhuvudtaget... De kör i hundranittio och stannar inte för folk på övergångsställena. Ibland har jag stått en bra stund i väntan på att någon ska stanna och släppa mig förbi, jag vågar ju inte gå och förvänta mig att de ska stanna, jag undrar faktiskt om det skulle vara möjligt för dem många gånger, med tanke på farten de håller. Fransmännen parkerar också var och hur som helst... Fast kanske har jag fel, kanske är fransmännen bara otroligt duktiga på att köra bil... Nja, jag var tvungen att leta upp lite statistik, för skojs skull. Knepig statistik, men av vad jag kunde utläsa sker det många fler olyckor per invånare i Frankrike än i Sverige. Inte så konstigt måste jag säga.
Jag var tvungen att visa lite bilder. Min favorit är den här till höger.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar