fredag 2 november 2012

Moulins

Usch, idag sitter jag i sängen med en gräslig förkylning... Jo, jag tog mig till skolan imorse, så nu utnyttjar jag kvällen till att tycka synd om mig själv. Jag har tittat på mina bilder från Moulins som vi besökte i söndags. Det som slog mig när vi var där var att det var en stad med mycket historia. Men det fanns ingen riktigt bra information och det som fanns var på franska och så duktig är jag inte än... Fast det var inte lätt att hitta information på internet heller, men de hjälp av wikipedia, google translate, en fransk turistsida för Moulins och lite annat har jag hittat vad jag letat efter.

Moulins är en liten stad i regionen Auvergne i Frankrike. Staden en grundades år 990 och var huvudstaden provinsen Bourbonnais, ledd av hertigarna av Bourbon de första århundraden. Namnet fick staden efter alla de möllor som låg utspridda längs floden L'Allier, som än idag flyter förbi Moulins.
Legenden säger att Archambault, en hertig av Bourbon, hade sitt ursprung från staden. Under en lång och tröttsam jakt, fann han fristad hos en mjölnare i staden och blev förälskad (i vem förtäljer inte historien). Han byggde till en början en jaktstuga där, som senare blev ett slott och kring detta staden växte.

Under en period leddes staden av Pierre II och Anne de France (Anne de Beaujeu), hertig och hertiginna av Bourbon, svärson och dotter till kungen Louis XI. Anne de France var under 1500-talet en av Frankrikes mäktigaste kvinnor och var regent i Frankrike under tiden då hennes bror Charles VIII de France, som skulle överta tronen efter deras fader, fortfarande var minderårig. Paret förde med sig konstnärer och italienska influencer till Moulins. Detta kan bland annat ses på museumet Anne de Beaujeu, som byggdes runt år 1500. Paviljongen som rymmer museet var en del av slottet i Moulins, av vilken nästan inget återstår idag. Paviljongen kan anses som en av de första byggnaderna under den franska renässansen.
Den är idag ett museum för konst och arkeologi.
Det centrala galleriet ägnas åt medeltida bourbonnaiska skulpturer. En del innehåller arkeologiska fynd och en annan målningar från 1800-talet. En tillfällig utställning på museet var dedikerat till djur. En ordentlig samling fjärilar prydde ena väggen och en glasmonter med en imponerande mängd uppstoppade fåglar var en annan del av utställningen. En hel del makabra objekt fanns även med, det fanns burkar med inlagda ormar, "konstverket med dalmatinern" och vad jag tror var riktiga uppstoppade grodor som fäktades (Duel de grenouilles naturalisées, Paris 1800-talet).

Moulins har också en romersk-katolsk katedral. Den har namnet Cathédrale Notre-Dame-de-l'Annonciation de Moulins och är säte för biskopen av Moulins. Den byggdes på 1500-talet och blev katedral på 1800-talet.
Kyrkan med namnet L'église du Sacré Coeur byggdes runt 1840. Abben Martinet ville bygga en kyrka tillägnad le sacré coeur de Jesus och är den första i Frankriket tillägnad det.
Den tredje kyrkan på bilden heter Église Saint-Pierre de Moulins. Tornet kallas Le Jaquemart är ett klocktorn från 1500-talet.
Från vänster Katedralen Notre Dame, Le Jaquemart, kyrkan Saint Pierre, kyrkan Sacre Coeur.

Theodore de Banville föddes den 14 mars 1823 i Moulins, Allier, dog den 13 mars 1891 i Paris. Han var poet och författare. Hans mest kända verk är Les Odes funambulesques (1857; “Fantastic Odes”). Han har en gata döpt efter sig i Moulins och här är en staty av honom i en park i centrala Moulins.

Bilder från Moulins, ovanifrån, från vänster: Le Jaquemart från håll, ros i en park i Vichy, Le Jaquemart, målning; studie till L'Episode de la déroute de Quiberon; av Pierre Outin 1889, kyrkan Sacre Coeur från håll, streck på övergångsställe, gatulampa, "gargoyle" på katedralen Notre Dames fasad, ros i en park i Vichy.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar