tisdag 10 juli 2012

Konstidag

Idag var jag på Bergens konstmuseum. Det var trevligt att vandra omkring helt i egna tankar bland en massa dammiga tavlor! Nä, faktiskt, det är intressant. Jag såg en utställning som kallades "Gamle mestere" med målningar från 1400-1700-talet. Jag fastnade helt för tre tavlor i gråskala, av en okänd konstnär på 1600-talet. (Första bilden). Maria blir avbruten i sina böner när Gabriel dyker upp från himlen.
Sen var där en utställning med norska målare. Jag fastnade helt för J.C. Dahls landskapsmålningar (bild nr 2, 3, 4, detalj av målningarna) och Tidemands porträttering av sorg (bild nr 6).
Det fanns en utställning som kallades Avant garde. Men den var mest läskig... bilder och målningar som inte föreställde någonting, en skulpterad livmoder i taket och skyltdockehuvuden i boxar...
Sista utställningen jag var på kallades "Internationell modernism". Jag kan uppskatta en del av Munchs målningar och Picassos tidiga verk, men när det går över till mer abstrakt och kubism blir det bara för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar