lördag 28 juli 2012

Fladdermöss och ugglor

Idag har jag varit på øye sengepost. Det var en jobbig dag, vi hade en patient på två personal... Så jag är inte utsliten idag i alla fall. Men jag kände lite det tidigare i veckan, att jag är rätt så trött. Men jag jobbar i stort sett varenda dag, så det är kanske inte helt konstigt.
Jag var lite på øye sengepost i förra veckan och lite i denna, det är väldigt lugnt där. Det slutade med att jag tog med en bok att läsa, på tre arbetspass har jag läst 250 sidor... Det var ett tag sedan jag läste, jag har mina läsperoider och det var länge sedan nu. Jag lämnade min nyinköpta bok hemma, sjunde boken i fantasyserien Svärdens väktare av Nick Perumov, som jag väntat på så länge. Det ångrar jag nu. Istället hittade jag en i huset av Åsa Larsson, jag är inte mycket för deckare, men den var lättläst och helt ok.
Sykepleieren jag jobbade med idag berättade lite roliga fakta om Norge och sjukvården. I Oslo finns det två stora sjukhus som ligger tolv minuter med bil ifrån varandra. Läkarna jobbar ofta på båda sjukhusen och cyklar mellan dem under dagarna. Sjukhusen har två olika journalsystem som gjorde att all information var tvungen att skrivas ut och skickas mellan sjukhusen. Ofta fick man skicka röntgenbilderna med taxi. Sen spenderade man mycket pengar på att koppla ihop journalsystemen så att de kunde samarbeta, men det kraschade och skapade mycket problem.
Här i Bergen är sjukhusområdet väldigt utspritt. Det är flera byggnader och de är byggda vid olika tidpunkter. Det kan skapa lite problem, men man har portører som skjutsar patienterna i kulvertarna mellan de olika byggnaderna. Kvinnokliniken ligger i en byggnad och en bra bit därifrån ligger barnkliniken. Inte sällan ser man barnläkarna cykla från barnkliniken till kvinnokliniken för att vara med på ett kejsarsnitt. det föds förresten mest barn här i juni, juli och augusti. Det är för att om barnet föds innan den förste september är det garanterad en plats på dagis till hösten det året den fyller ett. Annars är risken stor att man får vänta till hösten året därpå.
Det var allt för idag. Imorgon får jag besök. Söta Jonna kommer hit. Det ska bli trevligt. Kul att få vara lite guide också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar