måndag 18 juni 2012

Några första funderingar från Norge

Nu har jag varit i Bergen i några dagar. Det är mycket intryck. Jag har jobbat natt på avdelningen Hjarte post 4 i helgen, en avdelning för planerade hjärt- och lungoperationer.

Norskan är intressant... Första dagen på jobbet var det kaos i huvudet på mig, jag förstod väl knappt hälften av vad som sades. Men det blir bättre, andra dagen var bättre än första och tredje bättre än den andra. Även om mycket är likt så är vissa ord helt skumma. Jag blev lite fundersam när dagpersonalen kom efter att jag jobbat första natten och frågade om den varit rolig... Vaddå rolig? Jo skitkul tänkte jag... Men det betydde visst lugn... Sen tycker jag det låter så konstigt när de frågar om man har det greit, jag tänker ju på "great" hela tiden... det blir som om man skulle fråga om man har det superbra hela tiden... Men så är det ju inte. Inte är det nog med att jag har bekymmer med norskan på jobb, det bor dessutom en danska i samma hus som jag...

Arbetet på avdelningen skiljer sig ganska mycket från vad jag har vant mig vid. Det är mycket nytt att lära sig, men det är intressant. De är väldigt vänliga och hjälpsamma här så det går bra. Deras journalsystem är fortfarande ett mysterium för mig, de har mycket pappersjournaler, bland annat för medicinen. Sen finns det knappt några undersköterskor på avdelningarna och väldigt mycket sjuksköterskor. I och med att jag varit på en hjärtavdelning har det varit väldigt mycket telemetri-apparater och patienterna har pacemakrar hängandes i skjortorna. Jag satt ena natten fast vakt hos en gammal nyopererad man som var uppe och sprang hela tiden under natten, han hade både telemetri, en extern pacemaker, syrgas, dropp och saturationsmätare på sig... det var väldigt mycket sladdar...

Bilderna är tagna en solig och en regnig dag från samma plats. Precis när man kommer ut från sjukhusets huvudentré kan man se den här utsikten. Husen här är superfina, men sjukhuset är bara en stor tråkig betongklump. Jag har inte hunnit se mig så mycket om än, jag har jobbat sen jag kom. De första två dagarna jag var här var soliga, sen har det bara regnat.

Jag var och skaffade mitt passerkort till jobb idag, jag förstår inte varför jag är helt oförmögen att le på kort... Aja, nu ska jag i alla fall gå och laga mat, jag har ungefär levt på havregrynsgröt sen jag kom, men det mest för att jag inte orkade gå och handla... men idag blir det nog korv. Imorgon ska jag vara på kirurgisk klinikk 3, jag vet inte riktigt vad det är för ställe, men det ger sig väl, jag får leta lite på sjukhusets hemsida ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar