lördag 23 juni 2012

Rømmegrøt och glömda väskor

När jag gick hem idag gick jag förbi den här väskan. Skumt nog, den bara stod vid en utfart, inte en människa fanns i närheten. Utfarten var från ett stort hus, det såg inte riktigt ut som ett vanligt bostadshus, men vad det kan vara det vet jag inte. I alla fall var den väldigt skum, väskan. Ganska fin, en sådan hade jag gärna haft.

Jag har jobbat på hjerte post 4 idag. Jag hade en bra dag får jag nog säga, fyra söta tanter att ta hand om. Två stycken av dem hade thoraxdrän... det var lite intressant för sådana har jag aldrig sett förut. Det känns som om jag börjar få koll på en del saker nu, det är ganska skönt, så att allting inte bara är ett enda snurr när man jobbar. Jag börjar vänja mig vid att signera läkemedel på en papperslista till exempel. Att hitta i medicinrummen lär jag nog aldrig vänja mig vid. Allt är uppdelat efter vad det är för medicin, ace-hämmare, beta-blockerare, diuretika, nervsystemet hette en. Idag skulle jag ha tramadol, inte tänker jag på att leta på nervsystemet, för i min värld står det på smärtstillande...

Jag har lärt mig en hel del norska ord nu, pute är kudde, tøy är kläder, spørre är att fråga, snu är att vända sig, i dag fick patienterna rømmegrøt till lunch, det är en vetemjölsgröt som kokas med sur grädde tills fettet frånskiljs och simmar ovanpå (källa wikipedia). Mmm, det lät väl gott!! Fast det såg rätt så gott ut, en norsk specialitet berättade en av patienterna.

Den andra bilden tog jag runt om hörnan från där jag bor. Det blommar så vacker överallt nu och vespan stod så fint parkerad där.

Jag insåg just att det var midsommar igår!? Hmm, man blir lite vilsen här. Midsommar heter sankt Hans här, tydligen gör det så i danmark också. Aja, midsommar blev det inte för mig i alla fall, jag jobbade, jag tror inte ens att det blev något storhelgstillägg... Så jag hoppas att alla andra har haft en bra midsommar istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar