tisdag 2 oktober 2012

Bonsoir Vichy!

Bonsoir! Ça va?
Nu är jag i full gång med mitt franska-lärande. Det är så roligt! Vichy är en charmig liten stad. Jag bor några minuter från de två huvudgatorna, som tillsammans bildar Vichy centrum. Tre minuter har jag till skolan. Ganska lagom.
Första dagen i skolan började med ett test, för att se vilken nivå man befinner sig på. Jag hamnade i nybörjarklassen... lite pinsamt när man läst franska i ganska många år, men jag kan inte prata alls. Det är en intressant grupp jag hamnade i. Tre koreaner, tre japaner, två liberianer, en syd-afrikan, en tysk och så jag. Det är lite besvärligt med kommunikationen då nästan ingen av dem kan prata engelska... eller bara väldigt dålig engelska... Men men. Jag tror att från och med nästa vecka hamnar jag i en annan grupp, den här går lite långsamt fram, jag kan redan: hej, jag heter... Förresten, den ena japanen, är en gammal dam på 73 år! Häftigt, eller hur?!!!
Jag bor i ett charmigt hög-rad-hus (vet inte vad det kallas egentligen) i ett litet rum med kokvrå och toalett. Lite slitet, med möbler som ser antika ut =) men det är väldigt mysigt. Lite knagglig internetanslutning, men den fungerar.
Jag trodde att jag hade hittat mitt favoritställe, det ligger en ganska stor avlång park vid sidan om en flod som flyter förbi här. Jag satt under ett träd och läste igår, men då blev jag attackerad av små flygande insekter... när de kryper längs benen och på armarna börjar det plötsligt klia överallt... Idag satte jag mig på en bänk istället och slapp insekterna. Istället var där en en man i 40-50 års åldern som cirkulerade runt mig... när jag skulle gå frågade han om det var pga honom jag gick och om jag var singel... Imorgon får jag hitta något annat ställe att sitta på. Jag tror det ska finnas en park mitt i centrum också, få prova den istället.
Nu ska jag gå och lägga mig, det är en dag imorgon också. God natt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar