måndag 8 oktober 2012

En vecka som fransyska?

Nu har jag varit här i Vichy i en vecka och två dagar. Det har blivit mycket nya intryck. Jag tänkte att jag skulle försöka sammanfatta lite.

-Det är så roligt att lära sig franska. Idag började jag i en ny klass, lite mer utmaning blir det nog.

-Det bästa med att byta klass är att inte längre behöver jag stå ut med libyanen som kräker ur sig ord hela tiden, när andra ska svara och utan att hälften är rätt.

-20 grader torsdag, 24 grader fredag, 23 grader lördag, 18 grader och regn söndag. Ganska okej.

-Men trots att det är över tjugo grader utomhus så är det inte det i min lilla
studio. Extra filt fick det bli.

-Man hade ju kunnat hoppas att det bodde en snygging i fönstret mittemot mitt, men inte nä, en äldre man som tycker om att stå på balkongen i endast ett par röda joggingbyxor bor där... vilken besvikelse.

-Jag har fortfarande inte hittat det där stället där man kan tvätta. Men tvätta för hand på rummet är inte allt för kul. Tvättmedlet som jag köpt luktar ingefära, det tycker jag dock lite om.

-I änden av gatan sitter det en tiggare med långt skägg vissa dagar. Han ropar saker efter folk när de går förbi. Vad han säger har jag ännu att lära mig.

-Fredag kväll klockan elva började det plötsligt väsnas mycket utanför fönstret, jag tror det var sopbilen som körde förbi!?

-I lördags tog jag och en fåordig, men trevlig japan en promenad längs floden här. Puh, den var längre än jag trodde. Vi promenerade i över en timme åt ena hållet, sen var det bara att gå tillbaka, vi hittar ju inte genom stan... Promenaden var på ungefär 8km, inte helt illa, eller hur?

-Jag samtalade en stund med en sydafrikansk tjej, hon tyckte jag pratade så bra engelska att hon trodde att vi pratade engelska i Sverige! Engelska är huvudspråket i Sydafrika, så hon kunde ju sin engelska...!

-Tidigare ikväll satt jag och läste Le petit Nicolas. Man behöver inte vara barn för att tycka om barnböcker, eller? Bra träning är det i alla fall, lite tidigt att ge sig på en roman på 500 sidor...

-Det är alltid fullt av ljud här i huset där jag bor, grannarna som spolar i kranarna eller duschar, kylskåpet som surrar, bilar som kör förbi, vinden susar och något annat ljud som burrar, men jag vet inte riktigt vad det är. Men en morgon vaknade och det var helt tyst. Då blev jag nästan rädd...

-Fransmännen har choklad i allt. Jag hittade vanligt bröd med bitar av choklad i! Chokladyoghurt, chokladcroissanter, chokladost, chokladcrepes, choklad... Mmmm...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar